Тухтарова Тетяна та Кучер Ростислав, методисти НМЛ дистанційний технологій в освіті
Сучасний етап розвитку суспільства дуже тісно пов’язаний з цифровізацією всіх без винятку сфер суспільного життя. Ці зміни пов’язані зі стрімким розвитком науки і техніки. Активне використання хмарних сервісів та штучного інтелекту, зростання обчислювальних потужностей та розширення загального доступу до величезних обсягів відкритих даних призводять до збільшення глобальних інвестицій в технології та послуги. Нагальним стає і кадрове питання. Сучасним фахівцям потрібен відповідний рівень підготовки для роботи зі штучним інтелектом. З одного боку, це ставить нові вимоги до підготовки молоді, з іншого - надає можливості для використання хмарних технологій під час освітнього процесу.
Цифровізації освіти сприяють економічні, соціальні та структурні передумови. Освіта в цьому плані має стати відправною точкою чи основою для грамотного та свідомого застосування технологій штучного інтелекту (ШІ), нейронних мереж та інших кіберфізичних систем на основі ШІ такі, як роботи та роботизовані об'єкти. Впровадження цих технологій дає нові можливості для покращення освітньої діяльності.
Штучний інтелект — це область обчислювальної техніки, яка зосереджена насамперед на передачі антропоморфного інтелекту та мислення в машини, які можуть допомагати людям багатьма способами. Термін штучний інтелект був використаний вперше Джоном Маккарті в 1956 році. ШІ застосовувався і розвивався в багатьох областях, таких як інженерія, математика, фізика, технології, що призвело до нинішнього величезного зрушення в цих галузях, свідками чого ми є зараз.
В наближеному розумінні ідея штучного інтелекту полягає в тому, що машини можуть здобувати інтелект. Машини можуть вчитися самостійно, адаптуватися до конкретних обставин і самостійно виправляти власні помилки. Тобто, механізми можуть мислити самостійно, не будучи закодованими за допомогою команд.
Нові виклики та отриманий досвід в ході розвитку навчання людини вказує на те, що освіта повинна бути безперервною і адаптивною. В умовах глобальних викликів сьогодення ми все більше звертаємося до дистанційного навчання та маємо безліч чудових прикладів Web-систем для його організації, серед них Talent LMS, Moodle, Litmos, Docebo, Source LMS тощо [1].
Результати застосування цих систем вказують на переваги інформаційних технологій. І саме інформаційних. Тому дедалі більше ми стикаємося з потребою у нових технологіях знань. Тут передусім слід згадати науковий напрямок, що безпосередньо займається даною проблемою, а саме – дослідження штучного інтелекту і його розділ – інженерія. У зв’язку з цим виникає потреба розробки специфічних підходів моделювання знань з метою їх ефективного подання для освіти. Таким чином, в процесі вирішення задачі розробки і поширення навчальних Web-систем виникають і зміцнюються наукові напрями на стику педагогічних і комп’ютерних наук – штучний інтелект в освіті, «Освітні технології і суспільство», семантичний Web-простір в електронному навчанні тощо [2].
В системі освіти за допомогою штучного інтелекту можна краще досягати та керувати поставленими цілями. Заклади освіти можуть використовувати системи штучного інтелекту для відстеження та моніторингу прогресу учнів та сповіщення викладачів, якщо є проблеми з успішністю здобувачів освіти. Тоді вчитель може вжити відповідних заходів для підвищення ефективності навчання. В той же час заняття можна адаптувати відповідно до профільного навчання та врахувати інтереси учнів для стимулювання освітньої діяльності. Аналіз отриманої ШІ інформації та результатів проведеної роботи може бути продемонстрований батькам, як учасникам освітнього процесу.
Наразі деякі освітні програми оснащені штучним інтелектом дозволяють учням опановувати базові навички. До того ж, програми штучного інтелекту дають можливість замінити навчання в класі на навчання з будь-якої частини світу в будь-який час.
Важливим є питання створення психологічного комфорту в ході навчальної діяльності. Так, з використанням ШІ, учнів набагато менше лякає процес проб і помилок. Оскільки системи штучного інтелекту надають здобувачам освіти доволі вільне від суджень середовище навчання. Дійсно, ШІ вважається оптимальною системою для навчання, оскільки сам ШІ часто навчається методом проб і помилок. Також взаємодія людини та ШІ розглядається як своєрідне рішення або співпраця, яка може допомогти людям з обмеженими можливостями по всьому світу.
Нові технології широко використовуються у системі оцінювання знань. Автоматизоване оцінювання за допомогою штучного інтелекту здатне оцінювати всі види тестування з множинним вибором. Однак, програмне забезпечення не стоїть на місці, в найближчі роки воно дасть можливість оцінювати письмові творчі роботи. Зекономлений час педагоги можуть використати для роботи над підвищенням кваліфікації, спілкуванням з учнями та підготовки нових занять.
Сьогодні існують навчальні програми, які засновані на штучному інтелекті, можуть навчати учнів лише базовим предметам. Однак, ці машини не ідеальні для того, щоб розвивати високе мислення та креативність учнів. Але завдяки швидкому розвитку технологій прогресивні системи репетиторства не можуть бути недосяжною мрією.
У ХХІ столітті діапазон використання ШІ надзвичайно зростає. Інтелект систем із можливостями машинного навчання справив глибокий вплив на бізнес, уряди та суспільство. На сьогоднішній день найбільшим сегментом світового ринку є програмне забезпечення. Компанія IDC оприлюднила прогноз розвитку світового ринку штучного інтелекту на найближчі роки. Незважаючи на пандемію та економічні складнощі, галузь чекає стабільний розвиток. Аналітики заявляють, що в 2020 році об’єм світового ринку штучного інтелекту склав $281,4 млрд. За існуючими прогнозами в 2024 році ринок перетне символічний рубіж в пів трильйона доларів і досягне $554,3 млрд. [3].
Штучний інтелект використовується для моделювання людського інтелекту, можливість вирішувати проблеми та приймати рішення. Він має багато переваг, таких як постійність, надійність та економічність. Він має широкий спектр застосувань, таких як інженерія, економіка, право, лінгвістика, логістика, виробництво та медицина, а також для різноманітних додатків для моделювання, прогнозування та підтримки прийняття рішень та контролю. Рішення, прийняті ШІ, ґрунтуються на фактах, а не на емоціях, це одна з основних переваг ШІ. Людям потрібен сон, тоді як на основі штучного інтелекту можливо працювати на комп’ютері 24/7, таким чином ШІ стає невтомним. ШІ може виконувати складні завдання, ті, що для людини можуть здаватися важкими або неможливим. ШІ допомагає відкривати незвідані речі.
В той же час впровадження ШІ має певні недоліки. Оскільки, будівництво, ремонт і обслуговування можуть бути надзвичайно дорогими з точки зору коштів, часу та інших ресурсів. До того ж програмне забезпечення потребує постійного оновлення. Також зрозуміло, що машини-роботи не можуть емоційно зв’язатися з людьми, вони відстають у м’яких навичках, таких як керування командою тощо. Крім того, широке впровадження ШІ призводить до скорочення робочих місць. Кожна компанія прагне замінити найменш кваліфікованих працівників роботами з штучним інтелектом, які можуть виконувати ті ж завдання більш ефективно. Слід зазначити, що використання ШІ приводить до надмірної залежність людства від технологій, молоде покоління стає ледачим. До того ж підвищується ризик глобальних негативних наслідків в результаті використання ШІ в залежності від моральних якостей та намірів людини, в чиїх руках він знаходиться.
Штучний інтелект стає невід’ємною частиною нашого повсякденного життя. На сьогоднішній день освіта також знаходиться в центрі цієї інтенсивної трансформації. ШІ значно вплинув на покращення викладання та навчання в освітній системі. Застосування цієї технології допомагає педагогам належним чином керувати навчальним процесом, і вони можуть витрачати менше часу на оформлення документів і приділяти більше часу на отримання неоціненної інформації від інструментів штучного інтелекту для забезпечення високоякісного викладання. Але ШІ не може замінити вчителя, який розвиває творчість, уяву, духовність учнів, що навряд чи може бути виконано машинами. Однак, зміни, які відбуваються, вказують на те, що вчитель має бути готовим до процесу оновлення своєї ролі в педагогічній системі.
Список літератури:
1. Найкращі LMS 2020, і як обрати систему дистанційного навчання для вашого бізнесу – Режим доступу: https://evergreens.com.ua/ua/articles/best-lms-2020.html
2. Mehrnaz Fahimirad, Sedigheh Shakib Kotamjani. A Review on Application of Artificial Intelligence in Teaching and Learning in Educational Contexts // International Journal of Learning and Development 8(4), December 2018. – Режим доступу: https://www.researchgate.net/publication/330350529_A_Review_on_Application_of_Artificial_Intelligence_in_Teaching_and_Learning_in_Educational_Contexts
Немає коментарів:
Дописати коментар