Довгаль Сергій Анатолійович, кандидат філософських наук, доцент, кафедра управління інформаційно-освітніми проєктами КЗВО "ДАНО" ДОР", sdovgal2010@gmail.com
Тухтарова Тетяна Карімжанівна, методист навчально-методичної лабораторії дистанційних технологій в освіті КЗВО "ДАНО" ДОР", ttk10@ukr.net
Використання інформаційно-цифрових технологій в процесах навчання вже кардинально змінило освітній простір оскільки платформи дистанційного навчання, комп’ютерні симуляції, імерсивні технолології та гейміфікація вивели навчальний процес далеко за межі аудиторій та класних кімнат. Сучасний освітній простір під впливом інформаційно-комунікаційних технологій трансформувався в цифровий освітній простір. Дана трансформація надала можливість учням та студентам отримувати знання за допомогою онлайн-платформ та веб-сайтів, а також змінила підходи до аналізу та моделювання в навчальному середовищі. Популярність онлайн-навчання продовжує зростати, постійно змінюючись під впливом нових інформаційних технологій, оскільки має низку переваг, а саме гнучкість, нижчі витрати та широкий спектр контенту.
В той же час в останні десятиліття все більшим стає вплив технологій штучного інтелекту на цифровий освітній простір і система освіти вже трансформується під впливом даних технологій. З кожним днем використання штучного інтелекту лише продовжує зростати в освітньому секторі. Інтелектуальні комп’ютерні системи з використанням технології штучного інтелекту надають нові захоплюючі можливості в навчанні учнів і студентів та мають ряд переваг в досягненні сучасних освітніх цілей.
Проблема ефективності використання технологій ШІ активно досліджується багатьма сучасними авторами. Зокрема, австралійські дослідники С. Попенічі та С. Керр описали значення ШІ для подальшого розвитку вищої освіти [3]. Американський дослідник Е. Рейд охарактеризував основні інноваційні напрями освіти [4]. Чеські вчені В. Швец, Й. Павличек, І. Тича в своєму експериментальному дослідженні охарактеризували основні позитивні сторони використання ШІ сучасними здобувачами освіти [5]. Особливості використання технології машинного ШІ досліджено в працях американського дослідника Т. Тауллі [6]. Українські вчені також активно вивчають можливості ШІ для покращення системи освіти. Основні аспекти використання штучного інтелекту в освіті були розглянуті у праці І.Візнюк, Н. Буглай, Л. Куцак, А. Поліщук та В. Киливник [1]. К. Певень, Н. Хміль та Н. Макогончук проаналізували вплив штучного інтелекту на сучасні практики освіти та навчання [2].
Аналіз використання штучного інтелекту в освітньому просторі показує, що в більшості випадків відбувається інтеграція технології штучного інтелекту в онлайн-навчальні платформи, і подібна інтеграція дозволяє змісту та діяльності на даних навчальних платформах організувати процеси навчання відповідно до потреб і рівня знань кожного учня. В процесі навчання штучний інтелект вже використовується для надання персоналізованих рекомендацій, автоматичного зворотного зв'язку і моніторингу прогресу учнів. Збираючи та аналізуючи дані про прогрес і успішність суб’єктів навчального процесу штучний інтелект може виявити слабкі місця та автоматично адаптувати зміст і методи навчання для підтримки індивідуальної продуктивності учнів та студентів.
Крім того, штучний інтелект використовується для створення навчальних посібників та інтерактивних віртуальних помічників, систем, які можуть відповідати на запитання учнів та студентів, надавати додаткові пояснення, що дозволяє отримувати вказівки в режимі реального часу та навчатися в індивідуальному темпі. В той же час штучний інтелект вже дозволяє автоматизувати багато трудомістких процесів адміністративного характеру у викладанні та навчанні. Алгоритми штучного інтелекту можуть навчитися розпізнавати закономірності та оцінювати відповіді учнів з різних предметів, що дозволяє вчителям отримувати швидкий і детальний відгук про успішність учнів та студентів [2].
Широкі можливості та перспективи використання штучного інтелекту в освіті впливають і на трансформацію освітнього простору. Безумовно впровадження нових високоякісних методів навчання з використанням технології штучного інтелекту в перспективі може трансформувати освітній простір у більш інноваційний, інклюзивний, ефективний та результативний. Але на сьогоднішній час більшість педагогів ще недостатньо розуміють можливості імплементації штучного інтелекту в процеси навчання та викладання. Про подібні тенденції свідчать і результати опитування проведеного в жовтні 2023 року Дніпровською академією неперервної освіти на тему «Вплив імерсивних технологій та штучного інтелекту на модернізацію сучасної системи освіти». Метою даного дослідження було вивчення громадської думки педагогів Дніпропетровської області (Україна) щодо оцінки впливу імерсивних технології та штучного інтелекту на освітнє середовище, виявлення проблем та особливостей впровадження даних технологій в сучасну систему освіти. В даному опитуванні прийняли участь 1138 респондентів. Вибірка репрезентувала опитаних за наступними параметрами: стать, місце роботи, стаж роботи, посада в загальноосвітньому навчальному закладі. Дослідження проводилося методом онлайн-опитування за допомогою сервісу google-forms.
Результати опитування показали, що переважаюча більшість опитаних педагогів (63%) лише приблизно уявляють, що таке штучний інтелект. В той же час третина (33%) опитаних відзначили, що знають добре що таке штучний інтелект. Лише (2%) опитаних взагалі не знають що означає технологія штучного інтелекту та не визначилися щодо даного запитання (2%) опитаних педагогів.
Тенденції впровадження технології штучного інтелекту в повсякденне життя людини показують, що більшість населення в різних країнах вперше знайомиться з даною технологією завдяки використанню чат-ботів з технологією AI. Результати опитування показали, що майже половина опитаних педагогів (52%) не визначилася щодо запитання чи використовують вони ChatGPT або інший чат-бот зі штучним інтелектом. В той же час інша половина опитаних відзначили, що використовує чат-боти з технологією штучного інтелекту в повсякденному житті та в роботі. Так (22%) опитаних використовую чат-боти (AI) для ознайомлення з їх можливостями та (17%) у своїх приватних цілях, Лише (9%) опитаних педагогів використовують чат-боти (AI) у своїй роботі.
Основні тенденції та проблеми використання штучного інтелекту в навчальному процесі викладачами, учнями та студентами в різних країнах світу лише розпочали досліджуватися. Провідні університети світу роблять перші спроби дослідити вплив систем штучного інтелекту на навчальний процес. Вагома частина даних досліджень стосуються саме впливу чат-ботів з технологією штучного інтелекту на трансформацію процесів навчання в закладах освіти. В даному дослідженні опитаним теж було запропоновано визначитися щодо можливості використання ChatGPT або інших чат-ботів зі штучним інтелектом в процесах навчання. Майже половина (51%) опитаних педагогів не визначилася щодо запитання чи схвалюють вони використання ChatGPT або інших чат-ботів зі штучним інтелектом учнями в їх навчальних закладах. В той же час майже третина опитаних (32%) відзначили, що вони схвалюють використання ChatGPT або інших чат-ботів зі штучним інтелектом учнями в їх навчальних закладах. Решта (16%) опитаних педагогів відзначили, що вони не схвалюють використання ChatGPT або інших чат-ботів зі штучним інтелектом учнями в їх навчальних закладах.
Результати опитування також показали, що серед педагогів, які вже використовують технологію штучного інтелекту в своїй роботі та повсякденному житті, помітна тенденція використання не лише чат-ботів. Відповіді педагогів показали, що вони вже використовують технологію штучного інтелекту з різною метою в своїй роботі та повсякденному житті. Так третина опитаних (31%) відзначила, що використовували технологію штучного інтелекту для пошуку інформації. В той же час значна кількість опитаних педагогів відзначила, що використовує штучний інтелект для створення презентацій (16%), генерування зображень (12%) та написання тексту (10%). Досить незначна кількість опитаних також вже використовувала штучний інтелект для оцінювання (6%) та створення навчальних планів (5%).
В цілому ж у опитаних педагогів спостерігається позитивне відношення щодо подальшого опанування AI-інструментів та адаптації викладання до нових можливостей, які надає штучний інтелект. Переважна більшість (58%) опитаних педагогів сьогодні усвідомлюють, що вчителю необхідно опанувати AI-інструменти та використовувати їх в навчальному процесі. Майже третина опитаних вважає, що сучасному педагогу необхідно опанувати AI-інструменти, але ще зарано використовувати їх в навчальному процесі. Менше 20% опитаних відзначила, що опанування AI-інструментів та їх використання в навчальному процесі ще не на часі.
Таким чином, результати опитування показали, що педагоги лише починають ознайомлюватися з можливостями технології штучного інтелекту. Значна кількість освітян вже усвідомлює, що влив технології штучного інтелекту на навчальний процес є невідворотнім і необхідно опановувати дану технологію. Тому значна кількість опитаних педагогів вже використовує технологію штучного інтелекту у своїй роботі та повсякденному житті або планує скористатися даною технологією найближчим часом. Відповідно технології штучного інтелекту та їх швидке та масштабне поширення вже впливають на формування нової форми навчального середовища та трансформацію освітнього простору.
Хоча технологія штучного інтелекту і відкриває багато захоплюючих можливостей для онлайн-навчання, але на сьогоднішній день дана технологія не дозволяє повністю автоматизувати освітнє середовище. Навіть в процесі створення та впровадження автономних комп’ютерних систем машинного навчання завжди виникає потреба в інструкторі та розробниках курсів для перевірки роботи його інструментів. Тому в найближчій перспективі роль педагогів буде полягати в адаптації AI-інструментів в навчальне середовище, і саме від освітян буде залежати, яким чином технології штучного інтелекту вплинуть на трансформацію сучасного освітнього простору.
Список літератури
1. Візнюк І., Буглай Н., Куцак Л., Поліщук А., Киливник В. Використання штучного інтелекту в освіті. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2021. Вип. 59. С. 14-22. DOI: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2021-59-14-22.
2. Певень К. О., Хміль Н. А., Макогончук Н. В. Вплив штучного інтелекту на зміну традиційних моделей навчання та викладання: аналіз технологій для забезпечення ефективності індивідуальної освіти. Перспективи та інновації науки. 2023. № 11 (29). С. 306-316. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-11(29)-306-316 (дата звернення: 18.08.2024).
3. Popenici S. A. D., Kerr S. Exploring the impact of artificial intelligence on teaching and learning in higher education. Research and practice in technology enhanced learning. 2017. Vol. 12, no. 1. URL: https://doi.org/10.1186/s41039-017-0062-8 (date of access: 10.07.2024).
4. Reid E. A. New pedagogical directions. Changing Australian Education. 2020. P. 254-270. URL: https://doi.org/10.4324/9781003115144-15 (date of access: 09.08.2024).
5. Svec V., Pavlicek J., Ticha I. Teaching tacit knowledge: can artifical inteligence help?. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science. 2014. Vol. 7, no. 3-4. P. 87-94. URL: https://doi.org/10.7160/eriesj.2014.070307 (date of access: 18.07.2024).
6. Taulli T. Machine Learning. Artificial Intelligence Basics. Berkeley, CA, 2019. P. 39-67. URL: https://doi.org/10.1007/978-1-4842-5028-0_3 (date of access: 17.07.2024).
Немає коментарів:
Дописати коментар